Chyť svého smajlíka
Zpracovala: Irena Vajen
Věk (stupeň školy) |
|
Vstupní požadavky na žáky |
|
Cíl aktivity |
|
Rozvíjené kompetence | 1. kompetence k učení
2. kompetence sociální a personální
3. digitální kompetence: Komunikace a
4. digitální kompetence: Informační a datová gramotnost
5. digitální kompetence: technologická kompetence
|
Potřebný HW a SW |
|
Průběh výuky
Příprava na výuku – seznámení se s Micro:bitem
Programovací prostředí BBC Micro:bit je elektronická deska, která obsahuje procesorové jádra Cortex M0, je osazena senzory a sběrnicemi. Je vhodná pro snadnou výrobu jednoduchých elektronických a robotických zařízení. Součástí Micro:bitu je USB kabel pro přenos informací mezi PC a připojení k napájení zařízením (napájením z PC) a bateriový konektor (napájení mimo připojení k PC).
Pro programování se používá prostředí online editoru pod názvem Microsoft Block Editor dostupný na adrese: https://makecode.microbit.org/. Přepínání mezi blokovým programováním a JavaScriptem.
Pozn.: Pokud nemáte k dispozici micro:bit, lze využít k zobrazení programu simulátor, který je součástí programovacího prostředí.
Průběh a organizace výuky
Úvod do problematiky
Existují různá zařízení, na kterých lze počítačové hry spouštět.
Otázka na žáky: Jaká zařízení znáte ke spouštění her?
Můžeme vysvětlit, že micro:bit je malý počítač, který může mít funkci vysílače, ovládače, kompasu, měřiče teploty nebo to může být i herní zařízení, ale podmínkou je, aby obsahoval program, který musíme vytvořit a poté ho do zařízení nahrát. Což bude cílem hodiny.
Zadání úkolu – Hra: Chyť svého smajlíka
Vytvořte program pro Micro:bit tak, že na zobrazovacím panelu Micro:bitu se budou náhodně zobrazovat ikony smajlíku (veselý, smutný, neutrální). Ovládání nastavte pomocí tlačítek A a B a to tak:
- Tlačítko A: spuštění programu.
- Tlačítko B: odchytávání smajlíka.
Hotový program nahrajte do zařízení Micro:bit.
Řešení:
Na co si dát pozor:
- Orientace žáka v prostředí.
- Logiku programu, využití proměnných, podmínek, cyklů.
- Špatně nahraný program v zařízení.
- Připojení fyzického zařízení ke zdroji napájení.
Další úkoly
- Lze pracovat při tvorbě kódu ve skupinách (dvojicích).
- Lze zorganizovat soutěž mezi žáky (potřebné zařízení k odpočítávání času – možno také vytvořit program Stopky pro Micro:bit). Žák spouští hru a počítá počet zachycených veselých smajlíku po určitý časový úsek. Výsledky žáků zapisujeme do tabulky (tabule, MS Excel apod.). Vyhrává žák s nejvíce odchycenými smajlíky. Hru lze různě modifikovat.