Poll Everywhere – Hliník
Zpracovali: Alice Navrátilová, Petr Adamík
Věk (stupeň školy) |
|
Vstupní požadavky na žáky |
|
Cíl aktivity |
|
Rozvíjené kompetence | 1. kompetence k učení
2. kompetence sociální a personální
3. digitální kompetence: Komunikace a kolaborace
4. digitální kompetence: Informační a datová gramotnost
5. digitální kompetence: technologická kompetence
|
Potřebný HW a SW |
|
Základní popis aktivity
Na učitelem vytvořené otázky otevřené nebo uzavřené, žáci odpovídají pomocí mobilního zařízení formou anonymního hlasování s využitím učebnice nebo internetové zdroje. Všechny odpovědi se promítají pomocí dataprojektoru na tabuli a žáci vidí i odpovědi svých spolužáků. Učitel v pozici moderátora pozoruje na svém PC nebo NB průběh hlasování a zapojení žáků dle počtu odpovědí.
Průběh výuky
Příprava na výuku – příprava otázek ve webové aplikaci na www.polleverywhere.com
Učitel si předem ve webové aplikaci vytvoří účet a pod ním vytvoří otázky spojené se správnými a špatnými odpověďmi. Příklad otázek:
- Z čeho se hliník vyrábí? (učitel ukáže po zodpovězení otázky obrázek bauxitu)
- Hustota hliníku je cca 3x menši než hustota oceli. Kolik je hustota hliníku? (Když studenti neví, je možné napovědět hodnotu hustoty oceli)
- Teplota tavení hliníku je 2x větší než teplota tavení cínu. Kolik je teplota tavení hliníku? ((Když studenti neví, je možné napovědět teplotu tavení cínu.)
- Podobně jako měď má hliník jednu podstatnou nevýhodu, která je spojena s opracováním hliníku. Jaká to je?
- Použití hliníku v elektrotechnice.
- Použití hliníku ve stavebnictví.
- Použití hliníku v instalatérské praxi.
- Jak se nazývá jediná slitina hliníku?
Učitel v předstihu ověří dostupnost chytrého mobilního telefonu popř. tabletu u všech žáků. V případě, že nebudou všichni žáci mít své mobilní zařízení zajistí např. tablety pro tyto žáky.
Průběh a organizace výuky
Úvod do problematiky
Způsobů, jak do svých domovů přivést teplo, světlo nebo elektrický proud je mnoho. K tomu, aby to bylo jednoduché, pohodné a s minimálními ztrátami využíváme různých materiálů.
Otázka na žáky: Jakým způsobem-cestou se k Vám domů dostane elektřina, voda, plyn? Co se k tomu používá? Z jakého jsou materiálu? Plast, železo, hliník?
Vysvětlíme, že každý materiál díky svým vlastnostem se používá v souladu s nejmenšími ztrátami, nejnižšími náklady apod… Cílem hodiny bude pochopit z čeho a jak se hliník vyrábí, jaké má základní fyzikální a technologické vlastnosti.
Aplikace Poll Everywhere
Učitel se přihlásí do webové aplikace a zobrazí průběh hlasování pomocí dataprojektoru na tabuli. Žáky vyzve, aby si zapnuli dotykové zařízení (mobilní telefony a tablety) a připojili se na internet pomocí školní wifi sítě (v případě, že je účelově vytvořená napíše na tabuli přihlašovací údaje. Do aplikace se lze i přihlásit i pomoci účtu společnosti Google a Apple.
Na ukázkové otázce ukáže žákům způsob hlasování.
Obrázek 37: Ukázka otázky v Poll Everywhere
Po této názorné ukázce se zodpovězením případných dotazů na průběh hlasovaní učitel postupně pouští vytvořené otázky a žáci hlasují.
Ukončení
Učitel vyzve žáky, aby se odhlásili z mobilních zařízení a vypnuli je. Poté, zvolí rychlou formu opakování – otázky zobrazí na tabuli a žáci z informací, které získali, popř. s použitím zápisu v sešitě odpovídají. Na závěr se učitel z webové aplikace odhlásí.
Na co si dát pozor
- záměrně špatné odpovědi na otázky, případně úplně mimo téma,
- zajistit dostatečný počet mobilních zařízení – mít několik navíc.
Alternativní řešení
- přidat otázky i s uzavřenou odpovědí případně anketu,
- v průběhu jednotlivých odpovědí v online aplikaci tvořit s žáky do sešitu shrnující zápis.
Další aplikace pro hlasování
- Doodle – https://doodle.com/en/
- OneSoft Connect – https://www.onesft.com/cs/hlasovani
- Microsoft Forms – https://forms.office.com/