Elektronický sešit ve výuce Informatiky na 2. stupni základní škole (2. možnost)
Zpracovala: Anna Dravecká
Věk (stupeň školy) |
|
Vstupní požadavky na žáky |
|
Cíl aktivity |
|
Rozvíjené kompetence | 1. kompetence k učení
2. kompetence sociální a personální
3. digitální kompetence: Komunikace a kolaborace
4. digitální kompetence: informační a datová gramotnost
5. digitální kompetence: technologická kompetence
|
Potřebný HW a SW |
|
Průběh výuky
Příprava na výuku
Učitel založí Teams skupinu pro žáky jedné třídu/skupiny prostřednictvím školní Office 365 – Teams. Vše probíhá intuitivně, k dispozici je i nápověda.
- Ve školní poště Office 365 – on-line verze přes webové rozhraní – klikneme na ikonku aplikace, vybereme Teams
Obrázek 15: Aplikace Teams v Office365
- Vytvoříme třídní Teams – založíme jej jako třídu, zadáme název této třídy a naplníme žáky.
Obrázek 16: Vytvoření Týmu
- Vzniklý team má rovnou toto menu. V souborech žáci nebo učitel vytvoří wordovské dokumenty, které si žáci po dvojicích/trojicích rozdělí a podepíšou. Pro prvopočátek práce v on-line prostředí se obyčejný sdílený wordovský dokument hodí, není náročný pro práci, žáci MS Word znají již z předchozích hodin. Teď si musí zvyknout na on-line verzi, koordinaci a spolupráci tří žáku pohybující se v jednom dokumentu.
Obrázek 17: typy práce v Teams
Trojice žáků na jeden sešit. Jeden zapisuje výklad učitele, druhý žák upravuje text – font, velikost, barvy, odrážky, drobné opravy. Třetí žák hledá obrázky/videa k danému tématu.
Tyto sešity mají studenti k dispozici, vždy když mohou na internet – osobní počítač/tablet/mobilní zařízení.
Obrázek 18: soubory v Teams
- Ukázky z jednotlivých sešitů:
Obrázek 19: Ukázka sešitu 1
Obrázek 20: Ukázka sešitu 2
Průběh a organizace výuky
Učitel pak může pracovat běžným způsobem s žáky: prezentuje obsah výuky, zadává úkoly.
Součástí sešitů žáku může být: zvuk, video, obrázky, prezentace, online odkazy, …
Na co si dát pozor
- Někteří žáci se pohybují poprvé ve sdíleném on-line prostředí, proto orientace, spolupráce, koordinace tří žáků v jednom dokumentu je na některé až moc.
- Žáci si z počátku neuvědomují, že učitel i ostatní žáci májí přístup k jejich sešitům.
Alternativní řešení
- Lze modifikovat pro libovolný předmět.
- Lze využít i jiné prostředí než Office 365, např. prostředí Google Classroom.
- Lze po prvním odzkoušení Teams s žáky postupně začít využívat dalších aplikací, jako OneNote, Zadání, Kvíz, …