Elektronický sešit ve výuce Informatiky na 2. stupni základní školy (1. možnost)
Zpracovala: Petra Vaňková
Věk (stupeň školy) |
|
Vstupní požadavky na žáky |
|
Cíl aktivity |
|
Rozvíjené kompetence | 1. kompetence k učení
2. kompetence sociální a personální
3. digitální kompetence: Komunikace a kolaborace
4. digitální kompetence: informační a datová gramotnost
5. digitální kompetence: technologická kompetence
|
Potřebný HW a SW |
|
Průběh výuky
Příprava na výuku
Učitel připraví pro žáky třídu prostřednictvím aplikace Class Notebook (aplikace Office 365 – pro školy zdarma). Nejdříve vytvoří poznámkový blok (zde je dobré rozmyslet kategorie-listy, ve kterých budou žáci pracovat) a následně naplní třídu žáky. Vše probíhá intuitivně, k dispozici je i nápověda.
Obrázek 12: nastavení OneNote
Tím se vytvoří jednotlivé Poznámkové bloky pro třídy.
Obrázek 13: vytvořené třídy – poznámkové bloky
V těchto poznámkových blocích jsou k dispozici (vše je možné přejmenovat):
- „Knihovna obsahu“ (do té může žák nahlížet, ale nemůže z ní nic vymazat, vhodné jako prostor pro učitele, který dává k dispozici žákům konkrétní podklady)
- „Prostor pro spolupráci“ (zde mohou žáci spolupracovat)
- Jednotlivé sešity žáků (přičemž žák vidí jen svůj vlastní, učitel pak sešity všech)
Průběh a organizace výuky
Učitel pak může pracovat běžným způsobem s žáky, jak je zvyklý prezentuje obsah výuky, zadává úkoly, písemné práce, nicméně bonus je v tom, že tyto podklady nemusí nikde dál sdílet žákům, kromě „Knihovny obsahu“. Učitel může přidávat jakýkoliv běžný typ souboru (zvuk, video, obrázky, prezentace, online odkazy, aj.). Zároveň nemusí od žáků vybírat sešit pro kontrolu úkolů, vybírat písemné práce, aj. běžné aktivity ve výuce, nebo do výuky.
Obrázek 14: náhled do prostředí
Na co si dát pozor
- Zapomínání hesel žáků,
- Počáteční orientace žáka v prostředí,
- Žáci mají problém s přihlášením doma (není potřeba nic speciálního),
- Žáci si z počátku neuvědomují, že učitel má přístup k jejich sešitům a přichází s různými výmluvami, proč něco nemohli udělat.
Alternativní řešení
- Lze modifikovat pro libovolný předmět.
- Lze využít i jiné prostředí než Office 365, např. prostředí Google Classroom.