Týmová spolupráce s využitím cloudových služeb: Nosné téma: Operační systémy ve světě a v naší třídě
Marek Machalík
Věk (stupeň školy) |
|
Vstupní požadavky na žáky |
|
Cíl aktivity |
|
Rozvíjené kompetence |
|
Potřebný HW a SW |
|
Průběh výuky
Žáci 10-15 žáků se rozdělí na dvě skupiny (4-8). Každá skupina pracuje na svém úkolu. Úkoly jsou záměrně velmi podobné, nikoliv však stejné (nelze použít stejná data). Žáci během vyučovací hodiny dohledají veřejně dostupná data o procentuálním využití mobilních/desktopových operačních systémů ve světě. Následně provedou dotazníkové šetření ve své třídě tak, aby mohli porovnat celosvětová data s vlastním omezeným statistickým souborem. Cílem je tedy tyto dva statistické vzorky porovnat. Na závěr prezentují obě skupiny výsledky svého zjištění a diskutují nad hodnotami a případnými rozdíly.
Příprava na výuku
- Volba vhodné cloudové služby, kterou mají žáci k dispozici
- Ověření přihlášení všech žáků ke cloudové službě
Organizace práce
- Žáci se rozdělí do dvou týmů.
- Každému týmu se zadá úkol – zjistit informace o využívání operačních systémů ve světě a porovnat je s vlastními daty ze své třídy:
Tým A | Tým B |
1. Nalezněte na Internetu graf (nebo data) představující procentuální podíl používaných OS v mobilních telefonech na světě. Data musí být co nejnovější, ne starší než 1 rok! 2. Navrhněte online dotazníku ke zjištění vlastních dat ve třídě – složení mobilních operačních systémů ve Vaší třídě (skupině). 3. Vytvořte podobný graf jako v úkolu 1, ale pro data z Vaší třídy 4. Vytvořte plakát (obrázek), kde budou vedle sebe oba grafy. Pod každým grafem bude uveden zdroj a platnost dat (k jakému datu) 5. Obhajte výsledky své práce před třídou a porovnejte rozdíly v obou cílových skupinách (svět/třída) | 1. Nalezněte na Internetu graf (nebo data) představující procentuální podíl používaných OS na počítačích na světě. Data musí být co nejnovější, ne starší než 1 rok! 2. Navrhněte online dotazníku ke zjištění vlastních dat ve třídě – složení operačních systémů (domácích) PC ve Vaší třídě. 3. Vytvořte podobný graf jako v úkolu 1, ale pro data z Vaší třídy 4. Vytvořte plakát (obrázek), kde budou vedle sebe oba grafy. Pod každým grafem bude uveden zdroj a platnost dat (k jakému datu) 5. Obhajte výsledky své práce před třídou a porovnejte rozdíly v obou cílových skupinách (svět/třída) |
- Následně si žáci v každém týmu určí role a úkoly:
- Manažer (1 žák) – bude rozdělovat práci, dohlížet nad plněním úkolů a prezentovat výsledky. Nebude vyhledávat a tvořit žádné podklady.
Vhodný kandidát: organizační schopnosti, prezentační dovednosti - Datoví analytici (2-3 žáci) – budou vyhledat informace na Internetu a srovnávat s výsledky dotazníkového šetření, případně navrhují vhodné otázky pro šetření.
Vhodný kandidát: efektivně hledá informace na Internetu, umí je třídit, porovnávat, rychle vyhodnocovat - Online koordinátoři (2-3 žáci) – zajišťuje efektivní a rychlou spolupráci a komunikaci. Založí na cloudovém uložišti pracovní prostředí, rozešle odkazy, vytvoří prostředí online dotazníku.
Vhodný kandidát: umí velmi dobře pracovat v cloudovém uložišti, nastavovat práva, vytvářet sdílené dokumenty
- Office podpora (1-2 žáci) – Vytváří graf(y) z dodaných dat, zpracuje podobu. výsledného dokumentu k prezentaci, pomáhá se zpracováním ostatním členům
Vhodný kandidát: ovládá velmi dobře kancelářské produkty
- Žáci pracují na zadaných úkolech, zjišťují a zpracovávají data do cílové podoby.
- Každý tým v zastoupení svého manažera obhajuje před zbytkem třídy výsledky práce, diskutuje se nad zjištěnými i získanými daty, nad případnými rozdíly, nad použitými nástroji a schopnostmi celého týmu.
- Ukázka výsledku týmu A:
Obrázek 36: Ukázka výsledku žáků
Na co si dát pozor
- Všichni žáci mají aktivní přístup do cloudové služby
- Vhodně zvolená struktura pracovních skupin
- Vhodně zvolený časový prostor pro práci (záleží na schopnostech a dovednostech žáků)
- Vhodně zvolené otázky pro online průzkum – obsah dotazníku je důležitý pro věrohodnost dat. Na otázky nejlépe vyčkat až pod dohledání dostupných celosvětových dat a přizpůsobit je.
- Vhodně zvolený zdroj dat na Internetu – možno poradit uznávané zdroje (např. nemarketshare.com)
Alternativní řešení
- Lze modifikovat pro různá témata, u kterých lze porovnat data celosvětová a lokální (ve třídě, ve škole)
- U konkrétního tématu OS lze volit mezi variantou platformy, nebo i konkrétních verzí
- Ke spolupráci lze využít libovolnou cloudovou službu. V současnosti všechny nejpoužívanější nabízí potřené nástroje, případně je možné použít jiný nástroj pro týmovou spolupráci